Nooit eerder waren consumenten zo somber, stelt het Centraal Bureau voor de
Statistiek. De indicator van het consumentenvertrouwen daalde 5 punten en
kwam uit op -37.

Consumenten zijn opvallend genoeg wel iets minder negatief over de te
verwachte economische situatie in 2012 dan in november, maar over hun
persoonlijke situatie zijn ze juist weer somberder geworden. Het besef dat
onder meer de bezuinigingen van de overheid een flinke invloed zullen hebben
op het besteedbaar inkomen, lijkt goed doorgedrongen tot de consument.

Wat vooral zorgen baart, is dat de koopbereidheid is gedaald. Consumenten
geven aan dat ze de tijd ongunstig vinden voor het doen van grote aankopen.
De koopbereidheid zegt vaak meer over de economische situatie in de komende
maanden dan het consumentenvertrouwen. Als consumenten grote aankopen
daadwerkelijk gaan uitstellen, heeft dat een direct merkbare negatieve
invloed op de economie.

Lees ook:

Stand van Nederland: economie in pruttelstand

Vertrouwen Duitse ondernemers neemt toe

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl